< Terug naar het forum

probleem!!

Pagina: 1, 2
Ikrockjijniet
Datum: 20-02-2012 19:33
heey ik zit ergens meej namelijk: een(hele goede) vriendin van me snijd zich al een tijdje en ze maakt haar lichaam egt kapot ze heeft op haar hele arm littekens en als ik zeg dat ze moet stoppen zegt ze dat het niet erg is en negeert ze het verder gewoon, en i weet dat snijden verslavend is(heb het zelf ook gedaan) maar hoe moet ik haar in godsnaam overhalen te stoppen!!!???? en bijna net zo erg: doordat zij zichzelf kapot maakt terwijl ik zegmaar wel een soort van heel erg van haar hou word ik ook helemaal depri en ik ben zelfs weer 1 keer begonnen met snijden!!! en butterfly project helpt niet!!! please wat moet ik doen!!!!???
never tell your problems to anyone. 20%dont care and the other 80%are glad you have them.

MaliCat
Datum: 20-02-2012 19:55
Lieve schat, als ik dit zo lees schiet me als eerste te binnen: zou je er toch niet over na willen denken om hiermee naar een volwassene te stappen die je vertrouwd? En dan niet voor je vriendin, maar voor jezelf?

Kijk, wat je vriendin betreft, ik weet uit ervaring dat als iemand van wie je veel houdt zichzelf pijn doet, je kunt praten tot je een ons weegt, maar als diegene het niet zélf ten volle beseft waar ze/hij mee bezig is, je gewoon tegen een muur staat te praten.

Wat jijzelf betreft, sommige dingen kún je niet in je eentje verwerken. Als je het gevoel hebt dat je de controle kwijt bent, dan adviseer ik je toch heel erg dringend om proffesionele hulp te zoeken. Je bent nog zó jong!

Als je dit echt niet wilt, dan adviseer ik je om toch (hoe moeilijk en hard het ook is) om afstand van je vriendin te nemen. Zeg eerlijk tegen haar dat het jou heel erg veel pijn doet om te zien wat zij zichzelf aandoet, en dat zolang zij er niet mee stopt, jij afstand wil houden. Misschien dat ze daarop reageert, misschien niet.

Maar blijf hier in ieder geval niet mee zitten!
Be strong. Be a rebel.

Ikrockjijniet
Datum: 20-02-2012 20:22
ik met volwassenen praten? dat gaat gewoon niet en hoe kom ik aan professionele hulp wat moet ik dan voor me zien? een psychiater ofzo? en haar laten zitten? ze heeft het al zo moeilijk ik ben de enige die ze vertrouwt maar aan de andere kant voor mij gaat het er ook niet veel beter uit zien zo maar toch... en ik wil niet zeiken hoor maar jij zeg datik te jong ben maar te jong waarvoor dan?? het is gewoon zo moeilijk!!
never tell your problems to anyone. 20%dont care and the other 80%are glad you have them.

MaliCat
Datum: 20-02-2012 20:44
Rustig maar, jij vraagt advies, dat geef ik je, nu mij niet gaan aanvallen aub. En goed lezen, ik zei niet dat je té jong bent, ik zei dat je jóng bent, en daar bedoel ik mee dat het niet niks is als je op jouw leeftijd al met zulk soort emotionele bagage rondzeult.

En ik heb ook niet gezegd dat je haar moet laten zitten, afstand nemen betekent niet dat je gelijk niks meer van je laat horen. Zij worstelt duidelijk ook met allerlei problemen, maar ze moet zelf in gaan zien dat het niet gezond is, wat ze doet.

En mag ik je er even op wijzen dat je momenteel met een volwassene praat? Dat kan dus welKnipoog

Je hebt trouwens ook speciale telefoonnummers die je anoniem kunt bellen als je even met iemand wil praten. Degene die je aan de lijn krijgt is speciaal getraind om jou een luisterend oor te bieden en er wordt niks genoteerd of opgenomen.

Een psychiater is niet nodig. Psychologen verstaan hun vak ook heel goed en er is niks raars aan om daar misschien eens een bezoekje aan te brengen. Maar als je niet met een volwassenen kunt/wilt praten is dat natuurlijk je goed recht. Het is tenslotte jouw leven.

Tot slot: ik geef je alleen advies, ik zeg niet wat je moet doen. Dat bepaal jij zelf. Ik probeer je hulp aan te reiken, niet de wet voor te schrijven. Het is aan jou of je er iets mee wil doen.

Bericht gewijzigd op 20-02-2012 20:46 door MaliCat
Be strong. Be a rebel.

RobinRazoredge
Datum: 20-02-2012 20:50
ik ben 13, en een vriend van mij deed dit ook. Ik herken me dus erg in jou verhaal ..
Het is wel een beetje wat Malicat al zegt, jij kan zoveel tegen haar praten als je wilt, maar zij moet zelf die laatste stap zetten waardoor ze toch echt van dat mes/weetikveel afblijft.
dat van mij speelde in groep 8. Wat ik toen heb gedaan is; ik ben met mijn meester van toen gaan praten over wat de beste oplossing was.
Vaak zeggen die mensen die dat doen (ervaring, vriend deed het. ik zelf ook Blozen) dat ze geen hulp willen. Ik heb besloten het toch aan een volwassene te vertellen omdat ik bang was dat het te ver zou gaan. Toen mijn vriend die hulp eenmaal kreeg van mijn meester, was ie erg blij en het gaat nu veel beter met hem. mijn meester heeft hem namelijk de gevolgen en alles beter uitgelegd dan dat mensen van jou/mijn leeftijd kunnen.
Dus zoek een persoon die jij vertrouwt en wie je denkt dat je verder kan helpen! Het werkt echt geloof me!
Mocht je schuldgevoelens krijgen omdat je haar geheim doorverteld aan iemand moet je maar zo denken: je doet dit omdat je van haar houd, je ziet hoe ze zich kapotmaakt en dat wil jij niet.
Ook als zij ernaar vraagt moet je dat gewoon zeggen: ik hou erg van je en ik kan niet aanzien hoe jij jezelf maar blijft snijden.
Dan zal ze het begrijpen.

Wat ik heb geleerd van ongeveer hetzelfde wat ik ook had toen ik 12 was, is dat die persoon denkt dat ie alleen is maar jij moet laten zien dat er genoeg mensen zijn die willen helpen en als je vriendin die hulp eenmaal krijgt zal ze er erg blij om zijn, net als mijn vriend was!

Blijf haar wel steunen, maar zoek hulp, ook al zegt zij dat ze dit zelf niet wil. Dan gaat het echt goedkomen!

Ikrockjijniet
Datum: 20-02-2012 20:53
sorryyyy ik bedoelde het egt niet zo ik was alleen nog steeds nogal in shok enzo van allemaal dingen dus ik reageerde een beetje opgefokt.. en ik zal misschien inderdaad eens gaan kijken voor zon telefoonnummer ofzoiets . trouwens: dat je me advies geeft is heel fijn hoor.

MaliCat
Datum: 20-02-2012 21:00
Excuses is nergens voor nodig, het geeft niks hoor Knipoog ik vind je een onwijs toffe knul dat je zoveel om je vriendin geeft en soms draaf ik ook een beetje door omdat ik zo graag iedereen wil helpen. Maar je hebt nu ook superadvies van RobinRazorEdge gehad, dus ik hoop dat je er wat mee kunt!

En blijf vooral hier op het forum lekker praten over wat je dwars zit, ik ben blij dat je het in ieder geval aan ons vertelt, wij zullen je steunen waar we kunnen!

Bericht gewijzigd op 20-02-2012 21:01 door MaliCat
Be strong. Be a rebel.

RobinRazoredge
Datum: 20-02-2012 21:04
haha superadvies, nu voel ik me speciaal smiley
jou advies is anders ook super hoor Hart

ja idd, blijf hier dingen vertellen, want wij zullen sowieso ons best doen je te helpen met wat we maar kunnen Hart

MaliCat
Datum: 20-02-2012 21:10
Nou ja, jij spreekt uit ervaring natuurlijk, jij weet het uit eerste hand.
En mag ik even zeggen dat ik onwijze bewondering heb voor de manier waarop jij dingen benaderd? Op jouw leeftijd was ik echt nog láng niet zo ver, petje af hoor, echt knap <3. Als ik je leeftijd niet had geweten had ik je minstens 18 jaar geschat. Wij kunnen altijd nog een psychologen-duo vormen haha, beginnen we de leukste praktijk die er is Knipoog
Be strong. Be a rebel.

MarMetallic
Datum: 20-02-2012 21:15
ja ik ben nu 1 week gestopt en ik ben dood aan het gaan...
Maar ik doe het samen met een hele goede vriendin waar ik iets speciaal voor voel(niet verlieft)
ze is gewoon speciaal voor mij!
Dus wij doen samen the butterfly oroject samen gaat het beter teken elkaars vlinder... Zij heeft de mijne kapot gesneden en k was boos en teleurgestelt maar k heb een nieuwe getekend en ze heeft zich ng niet gesneden...
Ze doet het voor mij ik doe het voor haar we willen elkaar niet kapot snijen krassen
ik zeg tegen mezelf de vlinder dat is mn vriendin als k de vlinder kapot mak maak k haar kapot en w hebben gezworen op onze vriendschap
dat moet je doen! Samen met je vriendin stoppen dat is vele makkelijker...
love is love, gay, lesbian, bisexual, or straight, still human

MaliCat
Datum: 20-02-2012 21:20
Hartstikke goed van je dat je het volhoudt, super!!
Be strong. Be a rebel.

FallonFlameThrower
Datum: 20-02-2012 21:38
idd samen met een vriendin is het makkelijker

mijn vriendin heeft er een voor mij getekend en als ik die vlinder kapot maak maak ik haar ook kapot

dat wil ik dus niet dus ik ging stoppen

nu onderhand ook al een week

en het gaat steeds beter

ik ben echt blijsmiley

-xxx-

MaliCat
Datum: 20-02-2012 21:54
Goed zo!! En volhouden he <3
Be strong. Be a rebel.

RobinRazoredge
Datum: 20-02-2012 21:55
TOPPERSSS <3

@Malicat, dankje Hart nouja die dingen die ik opschrijf komen niet altijd uit goede ervaringen maar je kijkt wel anders tegen dingen aan daardoor...
woehh, dat lijkt me wel wat smiley super psychologen duo met vette coewle praktijk enzo hehe, ik zit het me al helemaal voor te stellen hier achter mijn bureautje Knipoog

MarMetallic
Datum: 21-02-2012 01:10
jaa t is is wel heel moeilijk k heb ng elke dag zwakke momenten maar dan denk k aan onze vriendschap onze kus en dan zeg k tegen mijneigen wil je dat kapot maken.... En dat helpt goed!! K ben superblij dat ik het samen met haar kan doen....

Maarja je moet gewoon stoppen het is echt slecht! Ik kos het eerst ook niet inzien maar na vele lezen en filmpjes kijken ben k er achter gekomen... Laat je vriendin anders ook vanallle filmpjes op youtube bekijken van mensen die dat doen/deden...
Ja moet samen er voor gaan je moet haar niet proberen te helpen en je eigen laten zakken... Het klinkt egoistisch maar je moet eerst aan jezelf denken dan pas aan een ander ;o
love is love, gay, lesbian, bisexual, or straight, still human

Pagina: 1, 2
Je moet aangemeld te zijn om hier op te kunnen reageren

Je kan hieronder inloggen of je hier registreren.